Cari maklumat di sini

Google
 

Monday, June 9, 2014

Cara buat Semburan Makhluk Perosak sendiri di rumah

Apabila pokok diserang makhluk perosak, lazimnya ia boleh dikutip dan musnahkan. Namun begitu, jika makhluk perosak bersaiz kecil, misalnya bena (aphid), whitefly dan mealy bug, tugas menghaspuskan makhluk perosak bukannya mudah. Ini kerana ia sukar dikutip kesemuanya. Kalau berjaya dikutip pun, makhluk tersebut akan kembali. Apa lagi kalau bena, semut-semut yang menghuni sekitar halaman akan "menternak" makhluk tersebut untuk mendapatkan cecair, seakan-akan sama dengan manusia menternak lembu untuk mendapatkan susunya.

Kadang-kadang terfikir juga untuk gunakan semburan racun. Tapi kalau gunakan racun, tiada lagi keistimewaan menanam sendiri. Elok beli sayur kat pasar aja. Maksud saya, penggunaan racun sebaik-baiknya dihindarkan kecuali apabila semua ikhtiar gagal. Saya telah mencuba beberapa ramuan untuk semburan bena, whiteflydan mealy bug. Berikut adalah ramuan yang paling berjaya dan mudah disediakan. Ramuan ini juga tidak merosakkan pokok.

Campurkan 1/2 sudu teh cecair pencuci pinggan, 1/4 sudu teh minyak masak dan 1 liter air. Masukkan cecair tersebut ke dalam penyembur dan sempur terus ke atas makhluk perosak.


Semburan makhluk perosak yang dibuat sendiri selamat digunakan.

--------------------------------
Organic Pesticide

Works on small pests such as whitefly, whitefly larva, aphids, mealy bug, leaf borer and flea beetle.

Mix 1/2 tsp dishwashing liquid, 1/4 tsp cooking oil, and 1 liter water. Spray directly on pests.

Sumber: tanamsendiri.com

No comments:

Post a Comment